Thursday, September 5, 2024

Una vegada més: ampliar l'aeroport de Barcelona no porta enlloc!

Ja que el tema torna a l'agenda política, un altre post en contra de l'ampliació de l'aeroport de Barcelona i en contra del turisme de masses en general.

La plataforma ZEROPORT dona arguments mediambientals en contra de l'ampliació de l'aeroport:

Aquests de la lluita contra el canvi climàtic són els més importants, però n'hi ha d'altres:

Si amplieu una infraestructura podeu estar segurs que hi haurà més usuaris. A Los Angeles (EUA) han posat cada vegada més carrils a les autopistes, però els embussos continuen ja que hi ha cada vegada més cotxes.

Si s'amplia l'aeroport, no venen més professionals d'alt poder adquisitiu a les fires internacionals, com creu el president Illa, sinó principalment més turistes amb vols de companyies de baix cost.

Barcelona ja té fama de ser un dels llocs turístics més massificats del món, al costat de llocs com ara Venècia (més petit, menys habitants, on ja cobren per poder entrar). Salou, més a prop, és un dels llocs més massificats d'Espanya, però a diferència de la capital catalana, de moment només a l'estiu.

I --ni amb un aeroport més gran, ni amb més turistes arreu-- no es creen llocs de treball de qualitat, sinó més del sector serveis, de baixa qualificació i de sous baixos. 

I s'agreuja la crisi de l'habitatge, ja que la pressió sobre l'stock d'habitatges existents augmenta, si no es construeixen molts més pisos de protecció social.

Els habitants de Barcelona sufriran més ja que les infraestructures del transport públic (metro, bus) no estàn projectats per a milions de visitants extres; continua la proliferació de franquícies mundials de menjar ràpid i roba barata de poca qualitat, i es perd més del que era Barcelona abans dels famosos jocs del '92. (I ja no és només tema de TV3 (01/09/24), sinó també d'altres cadenes, com per exemple "El Intermedio" de La Sexta (sobre Canàries, 26/08/24).)

La solució seria una reducció dràstica de la pressió turística. Es veu algun intent feble, com ara la prohibició de pisos turístics a partir del 2028 i la introducció d'una taxa turística per a creueristes que no es queden a la ciutat. Però es podria anar molt més lluny amb la pujada dràstica de taxes aeroportuàries i portuàries per dissuadir l'arribada de més gent amb vols o creuers. I així no caldria ampliar cap d'aquestes infraestructures. 

La previsible reducció de llocs de treball del sector serveis es podria compensar amb la creació de més places de FP per tenir més professionals que es poden ocupar de la transició ecològica que necessitem, i de llocs de treball a l'indústria moderna i sostenible.


No comments:

Post a Comment